De Pers over Maarten Maartens
Al tijdens zijn leven, maar ook lang daarna, bleef Maarten Maartens de aandacht trekken van journalisten, critici en kranten; van The New York Times tot het Doorns Weekblad, en zelfs decennia later nog in een column van Gerrit Komrij. De pers zag hem als een schrijver van formaat, soms met bewondering, soms met kritische noten, maar altijd met nieuwsgierigheid.
Hier vindt u enkele van die bijzondere publicaties: van internationale necrologieën tot een verrassende moderne herwaardering. Samen schetsen ze hoe Maartens’ werk door de tijd heen werd gezien en herdacht.
NRC-column door Gerrit Komrij
In een originele bijdrage in NRC Handelsblad’ zette de scherpzinnige literaire criticus Gerrit Komrij Maarten Maartens op een verrassende manier in het licht. In deze column verweeft hij herkenbare humor en literaire scherpte, waarmee hij Maartens’ werk op eigentijdse wijze bespreekt.
Komrij (1944–2012) werd vooral bekend als dichter, vertaler, prozaschrijver en polemisch criticus, met een literaire canonvormende slagkracht. Hij herdefinieerde de Nederlandse poëziecanon met zijn 1979-anthologie De Nederlandse poëzie van de 19de en 20ste eeuw in 1000 en enige gedichten, en leverde talloze bijdragen aan de literatuur via essays, columns en vertalingen.
Door zijn scherpe pen en verfrissende stijl geeft Komrij Maartens’ werk opnieuw een stem. Een knipoog naar wie Maartens was en een uitnodiging voor het hedendaagse publiek om hem opnieuw te ontdekken.

Necrologieën: lokaal én internationaal
Het overlijden van Maarten Maartens in augustus 1915 bleef niet onopgemerkt. Zowel dichtbij huis als ver over de grens werd er stilgestaan bij zijn betekenis.
- The New York Times publiceerde op 5 augustus 1915 een necrologie vanuit Londen. Daarmee werd Maartens herdacht in een van de meest toonaangevende kranten ter wereld – een teken van zijn internationale bekendheid en waardering.
- Slechts twee dagen later, op 7 augustus 1915, verscheen in het Doorns Weekblad een necrologie van prof. Van der Wijck. Een meer persoonlijk en lokaal eerbetoon, geschreven vanuit de nabijheid van Maartens’ woonplaats en zijn directe omgeving.
Samen laten deze necrologieën zien hoe Maartens zowel internationaal erkend werd als diep geworteld was in zijn eigen woonplaats Doorn. Een schrijver die zijn lezers wist te raken, van de Utrechtse Heuvelrug tot ver daarbuiten.

